Utrzymanie czystości i prawidłowego stanu technicznego budynku mieszkalnego wymaga wspólnych nakładów finansowych wszystkich lokatorów. W tym artykule przedstawiamy, czym jest fundusz remontowy i odkrywamy wszystko, co musisz o nim wiedzieć!
Fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej a wspólnocie
Wydatki na remonty obiektu czy bieżącą konserwację nieruchomości to aspekty, których finansowanie zabezpiecza fundusz remontowy. Służy on realizacji celów związanych z bieżącym utrzymaniem budynku zarówno w spółdzielni mieszkaniowej, jak i we wspólnocie mieszkaniowej. Jego funkcjonowanie regulują zapisy o kosztach zarządzania nieruchomością wspólną, które określa polskie prawo – dokładnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych.
Dystrybucja środków na fundusz remontowy różni się w zależności od tego, czy zarządza nimi wspólnota mieszkaniowa, czy spółdzielnia mieszkaniowa. W przypadku wspólnoty mieszkańców składki są przeznaczane na bieżące utrzymanie konkretnej nieruchomości, a także koszty związane z jej zarządem. Spółdzielnie mieszkaniowe to większe grupy lokatorów osiedli, gdzie przeznaczenie funduszu jest rozmyte pomiędzy wszystkie bloki lub obiekty.
Zobacz też: Czym jest wspólnota mieszkaniowa?
Czy fundusz remontowy jest obowiązkowy?
Osoby planujące zakup mieszkania często pytają, czy fundusz remontowy jest obowiązkowy. Polskie prawo nie reguluje obowiązku istnienia wspólnego budżetu na remonty i utrzymanie nieruchomości dla wspólnot lokatorów. Fundusz remontowy nie jest wymogiem prawnym i jego utworzenie leży w gestii właścicieli lokali. Jest on natomiast obowiązkowy w przypadku spółdzielni mieszkaniowych, które muszą posiadać niezbędne zasoby na utrzymanie obiektu.
Fundusz remontowy – przepisy
Podstawa prawna, która pozwala utworzyć fundusz remontowy to ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116 z późniejszymi zmianami). Jakie aspekty zawierają przepisy dotyczące budżetu na remonty?
- Określają obligatoryjność zaliczek na fundusz remontowy. Definiują one, iż decyzja o stworzeniu bazy kapitałowej na bieżące utrzymanie nieruchomości dotyczy każdego członka spółdzielni, bądź wspólnoty mieszkaniowej.
- Przepisy mówią, iż wpłaty mogą pokrywać straty bilansowe wspólnoty, a same transze pieniężne wpłacane na fundusz remontowy są bezzwrotne. Zarząd nie musi ich zwracać na dowolne życzenie mieszkańców lub właścicieli lokali.
- Dystrybucja i wydatkowanie środków budżetowych musi być zgodna z regulaminem wewnętrznym. Jego zapisy – tzw. zasady gospodarowania funduszem remontowym – muszą być zaakceptowane przez członków wspólnoty lub radę mieszkańców.
W każdym kolejnym roku kalendarzowym zarząd wspólnoty albo rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej powinny zaplanować budżet. Określa on przeznaczenie funduszu remontowego na dane prace związane z remontami i utrzymaniem w okresie 12 miesięcy.
Fundusz remontowy – stawki
Nie została ustalona odgórna stawka za fundusz remontowy. Polskie prawo nie przewiduje również konkretnych ograniczeń czy wytycznych w zakresie składki budżetowej na rzecz spółdzielni albo wspólnoty mieszkaniowej. Kwoty są ustalane indywidualnie w każdej jednostce organizacyjnej. Zazwyczaj wysokość składki funduszu remontowego jest uzależniona od wielkości udziału lokatora w metrażu całego budynku.
Konkretna stawka jest określana w uchwale, nad którą głosują wszyscy uprawnieni mieszkańcy oraz członkowie zarządu. Przeciętna wysokość comiesięcznej wpłaty na fundusz remontowy w Polsce wynosi ok. 2-3 zł za metr kwadratowy powierzchni własnej lokatora. Co roku dochodzi do opcjonalnej waloryzacji stawek. Podwyżki są konieczne ze względu na inflację, która determinuje wzrost cen materiałów budowlanych czy usług konserwacyjnych.
Fundusz remontowy – na co może być przeznaczony?
Pieniądze pobierane wraz z czynszem na rzecz bieżącego utrzymania nieruchomości mogą być wydatkowane na różne cele. Na co może być przeznaczony fundusz remontowy?
- Realizację zadań remontowych: remont dachu, klatki schodowej, pomieszczeń piwnicznych czy infrastruktury osiedlowej lub przyległej do posesji.
- Termomodernizację obiektu: instalację pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych, wymianę drzwi i okien czy docieplenie ścian budynku mieszkalnego.
- Wymianę instalacji: centralnego ogrzewania, gazowej, elektrycznej, kanalizacyjnej, sanitarnej oraz wodnej wraz z montażem nowych wodomierzy.
- Prace porządkowe: okresowe sprzątanie części wspólnych, utrzymanie czystości i estetyki terenów zielonych czy drobne prace konserwacyjne.
- Zadania techniczne: renowację i naprawę windy, osuszanie fundamentów budynku, wymianę oświetlenia na energooszczędne lampy LED.
Członkowie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej mają prawo zgłaszania pod głosowanie własnych pomysłów dotyczących dystrybucji środków z funduszu remontowego.
Księgowanie funduszu remontowego w spółdzielni mieszkaniowej
Prawidłowe księgowanie funduszu remontowego w spółdzielni mieszkaniowej powinno być prowadzone odrębnie dla różnych nieruchomości. Każda z nich musi posiadać własną ewidencję: tabelę przychodów i kosztów oraz arkusz określający wpływy i wydatki z tytułu funduszu remontowego. Operacje winny być ujęte w odpowiednich księgach rachunkowych.
Ewidencja księgowa funduszu remontowego we wspólnocie mieszkaniowej
Podobnie jak w przypadku spółdzielni ważna jest poprawna ewidencja księgowa funduszu remontowego we wspólnocie mieszkaniowej. Wspólnoty lokatorskie nie są zobligowane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Powinny jednak stworzyć i prowadzić rejestr operacji, który pozwoli uniknąć ewentualnych roszczeń mieszkańców w niejasnej sytuacji rozliczeń.
Jak odzyskać fundusz remontowy po sprzedaży mieszkania?
Nierzadko można spotkać się z pytaniem, jak odzyskać fundusz remontowy po sprzedaży mieszkania. Należy pamiętać, iż wszelkie składki wpłacone w danym roku na podstawie uchwalonych przez wspólnotę czy spółdzielnię uchwał są bezzwrotne. Organ ustanowiony przez mieszkańców nie ma obowiązku ich zwrotu, chyba że sam zadecyduje inaczej.
Solidia – profesjonalne zarządzanie funduszem remontowym w Warszawie
Nasza firma ma wieloletnie doświadczenie w administrowaniu nieruchomościami i budżetem wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych. Jeżeli poszukujesz zaufanego partnera zarządzaniu funduszem remontowym i administracją budynku w Warszawie, to skontaktuj się z nami! Solidia pomoże Ci w kompleksowej obsłudze nieruchomości.